Koeajossa avoautouutuus Italiasta – kun mikään ei ole kiellettyä…

Fiat-pomo Sergio Marchionne osaa keulamerkkipelin. Mikään ei ole kiellettyä, kun eri automerkkien tekniikoita yhdistellään ja yritetään parantaa kaupallista tulosta.

Tykkäsimme

erottuu ulkoa riittävästi MX-5:stä

bulevardikruisailuun mukavasta jousituksesta

terhakasti vääntävästä moottorista

Emme tykänneet

ohjaamo saisi erottua enemmän Mazdasta

moottorissa ei yhtä hauskaa perusvirettä kuin Mazdassa

legendaarisen 124-mallinimen käytöstä

Fiat 124 Spider
Hinta alk. 34 994 €

Money, money, money – money makes the world go around… FCA eli Fiat Chrysler on tehnyt erilaisia autokauppoja ennenkin. Chryslereista on tullut Lancioita, ja Fiat sekä Jeep valmistuvat rinnakkain samasta tehtaasta. Paletti on ollut välillä hyvinkin levällään, ja merkkiuskollisten on ollut välillä vaikea ymmärtää, mihin tällä kaikella tähdätään.

Viime aikoina FCA:n tahti on kuitenkin rauhoittunut, ja eri brändit ovat saamassa taas hieman luontevammin omat paikkansa – ainakin noin suurin piirtein. Spagettiwestern on löytämässä juonensa.

Alunperin Mazdalta lainatun roadsterin piti syntyä maailmaan Alfa Romeoksi.

Ongelmaksi nousi kuitenkin pieni roadster, jollaisen Fiatin pääjohtaja Sergio Marchionne halusi lisätä portfolioonsa. Hauska avokas on imagotuote, jollaiselle on kysyntää sekä Euroopassa että ennen kaikkea USA:ssa, jonne Marchionne haluaa rakentaa italialaisbrändeilleen entistä suuremman jalansijan. Sen paremmin italialaisilta kuin amerikkalaisiltakaan ei kuitenkaan löytynyt sopivaa pohjalevyjä tähän, joten Marchionne joutui etsimään uutta yhteistyökumppania. Sellainen löytyi lopulta Japanista. Syntyi siis… öh… spagettieastern?

Alunperin Mazdalta lainatun roadsterin piti syntyä maailmaan Alfa Romeoksi, mutta Marchionne ei halunnut japanilaisvalmisteista Alfaa. Siksi autosta tuli lopulta Fiat. Ja koska Fiat haluaa kasvattaa myyntiään etenkin USA:ssa, auton mallimerkinnäksi tuli lopulta 124 kunnioittamaan alkuperäistä – ja USA:ssa hyvin myynyttä – 124:ää.

Jos odotuksissa on hauska kesäauto kohtuulliseen hintaan, Fiat 124 ei varmasti petä.

Fiat 124:ää kierrettäessä se näyttää riittävän erilaiselta kuin MX-5. Tämä on saatu aikaiseksi sillä, ettei autoissa ole yhtään yhtenäistä koripaneelia. Fiat on myös isompien koriylitystensä ansiosta hieman isompi kuin Mazda. Ja kun auton keulalla surraa vielä Fiatin oma 1,4-litrainen bensaturbo, painaa Fiat satakunta kiloa enemmän kuin Mazda. Eli kun Mazdan paino jakautuu ihanteellisesti tasan etu- ja taka-akselin kesken, Fiat on 55-prosenttisesti etupainoinen.

Loppupeleissä kaikki on kiinni siitä, mitä autoltaan haluaa ja odottaa. Jos odotuksissa on hauska kesäauto kohtuulliseen hintaan, Fiat 124 ei varmasti petä. Jos odotuksissa on puolestaan Mazda MX-5:n veroinen hauskanpitolaite mutkateille, silloin jäädään odotuksista jälkeen.

MIKÄ Mazda MX-5:n tekniikalle kasattu pieni ja takavetoinen roadster, jolla on vain yksi tehtävä: valloittaa uusia asiakkaita Fiat-leiriin.

KENELLE Kohtuuhintaista ja hauskaa mielialan nostattajaa etsiville.

AJETTAVUUS Leppoisassa bulevardikruisailussa on helppo tykästyä Fiatin jousitukseen. Säädöt ovat selvästi pehmeämmät kuin Mazdassa, joka on arkiajoon jo aavistuksen epämukava. Fiatista on toki myös napakampi ja kireämpi Abarth-versio, jos joku arvostaa sporttisempaa kyytiä. Eikä Fiatkaan mikään supermukava ole pehmeämmästä alakerrastaan huolimatta. Perstuntumalta Mazdan kori on hieman jäykempi, eli Fiat kärsii hieman vellovasta kyydistä mukulakivikadulla ajettaessa. Ohjaus on hyvä, mutta villiin ajoon se ei varsinaisesti kannusta.

SUORITUSKYKY Ajossa Fiatin turbokone on eloisimmillaan kierroslukumittarin keskivaiheilla. Konetta ei kannata kierrättää liian ylös, ja vastaavasti kierrosten ei kannata antaa laskea paljon kahden tuhannen alle. Tässä välissä turboviivettä ei juuri ole, ja kone vastaa myös hyvin kaasuun. Ei kuitenkaan Mazdan veroisesti, joka on palkitsee kuljettajaa selvästi enemmän tämän kaasujalan liikkeistä. Nollasta satasen vauhtiin päästään kuitenkin ripeästi 7,5 sekunnissa, eli kyllä Fiatilla voi urheilullisestikin ajella.

TILAT Jos Fiatilla on selvästi oma luonteensa ulkoapäin katsottaessa, ohjaamoon hypättäessä ajatukset muuttuvat: 124 ja MX-5 ovat kuin kaksi marjaa, jotka erottaa oikeastaan vain ratin logosta. Fiatin retromeininkiä odottavat saattavat siis pettyä, mutta käytännöllisyyttä ja yksinkertaista tyylikkyyttä arvostavat innostuvat. 124:n ohjaamo on yksi laadukkaimpia koko Fiat-mallistossa. Fiatissa on myös aavistuksen isompi tavaratila kuin sen aasialaissisaressa.

Fiat 124 Spider 1.4 Multiair
Moottori 1 368 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 103 kW (140 hv) / 5 000 r/min
Vääntö 240 Nm / 2 250 r/min
0-100 km/h 7,5 s
Huippunopeus 215 km/h
EU-kulutus 6,4 l/100 km
CO2-päästöt 148 g/km
Mitat Pituus 4 054 mm, leveys 1 740 mm, korkeus 1 233 mm, akseliväli 2 310 mm
Omamassa 1 050 kg
Tavaratila 140 l

comments powered by Disqus