Ajossa avonainen unelma 500 valitulle

McLaren kiusaa automaailmaa tekemällä todella vakuuttavan avonaisen supersportin, jonka saa omakseen vain 500 harvaan valittua asiakasta.

Tykkäsimme

mahtavasta moottorista

erinomaisesta ajettavuudesta

katon poisto kasvattaa fiilistä arkiajoissa

Emme tykänneet

kaikki autot jo myyty

Ja taas kerran moni ihminen pettyy. McLaren esittelee upean avonaisen supersportin, ja kun kiinnostus on huipussaan ja sopivaa sekä maksukykyistä asiakasta ilmaantuu utelemaan autojen saatavuutta, Mäkin edustajat joutuvat myymään ei-oota. Koko viidensadan auton rajoitettu valmistuserä on myyty jo loppuun ennakkoon.

Sama kävi myös umpinaisen coupén kanssa. Ja koska kysyntä oli niin suurta, McLaren päätti tehdä saman 500 auton erän myös avoversioita. Ja jotta coupén ostajat eivät tuntisi oloaan petetyksi, heille tarjottiin etuosto-oikeus Spideriin. Aika moni ilmeisesti tarttui tarjoukseen...

Tämä on pelin henki tänä päivä. Superkalliiden urheiluautojen valmistajat tekevät erikoissarjoja, joiden vähäinen valmistusmäärä takaa kysynnän, autojen hinnoilla kun on tapana lähteä heti nousuun.

Onneksi Tekanavin yhteistyökumppani Auto Zeitung sai kuitenkin yhden auton alleen lyhyelle koeajolle. Umpinaisen 675 LT:n tapaan myös Spider on enemmän kisapeli kuin katuauto. LT on lyhenne Longtail-sanasta, jolla kunnioitetaan legendaarista ja pitkäperäistä McLaren F1 GTR:ää. Historia myy. Katuautoissa LT on suora vastine Porschen GT-autoille.

Super-Mäkin sydän on tuplaturbolla höystetty V8, josta otetaan irti mojovat 675 heppaa. Maksimivääntö tasoittuu lukemaan 700 Nm. Voima moottorilta pyörille välitetään supernopeasti toimivan kaksoiskytkinautomaatin välityksellä. Moottorin luonteesta on rakennettu ajokokemusta terästävä. Vaikka turboilla olisi saatu aikaan enemmänkin alavääntöä, inssit ovat speksanneet koneen maksimiväännön niin ylös, että menossa on vapaasti hengittävän kierroskoneen tuntua.

Muukin auton tekniikka vakuuttaa. Kori on hiilikuitua ja myös auton jarrut, ripustukset sekä aerodynamiikka on kaikki tehty kilvanajoa varten. Tekniikkaa on lainattu P1:stä, ja kaikki tekniikka on samaa kuin umpinaisessa 675 LT:ssä.

Ainoa ero on se, että Spiderissa katto häviää piiloon ohjaamon päältä napin painalluksesta 16 sekunnissa. Kattomekanismi myös lisää Spiderin painoa 40 kilolla, mutta se ei juuri suorituskykyä verota. Spider painaa kuivana eli siis ilman polttoaineita vain 1 270 kiloa. Satasen vauhtiin päästään alle kolmessa sekunnissa, 200 km/h on taulussa 8,1 sekunnin jälkeen, eikä 300 km/h vauhtiin pääsykään vaadi kuin 23,6 sekuntia – sekä tietysti roppakaupalla tilaa.

Ajossa Spider tarjoaa saman vau-elämyksen kuin umpiversio. Vaikka 675 LT on selvästi riisutumpi kuin 650S, se ei ole mikään puritistinen ratavehje, jolla ei todellakaan halua ajaa hetkeäkään muualla kuin radalla. Ei meno mitenkään supermukavaa tietenkään ole, mutta kyllä Spiderilla voi ajella arkiajojakin – etenkin jos katon poistaa pään päältä. Se tuo ohjaamoon uutta fiilistä, vaikkei 675 LT varsinaisesti mikään cabrio vielä olekaan.

Coupén tavoin myös Spider on erittäin tasapainoinen ajettava. Se ei puske kovinkaan herkästi, ja perä irtoaa haluttaessa yllättävän helposti hallittaviin luisuihin. Auto on myös erittäin vakaa ja rauhallinen, joka vain lisää luottoa sen ominaisuuksiin.

675 LT Spider on myös selvästi parempi auto kuin 650 S. Se on samalla osoitus siitä, miten nopeassa tahdissa McLarenilla tehdään asioita tällä hetkellä. Ferrarin ja etenkin Lamborghinin kannattaa tuntea olonsa uhatuksi. Maukkaita superautoja osataan tehdä muuallakin kuin italiassa. Myös Porschen kannattaa vilkuilla Mäkin suuntaan yhä tarkemmin, sillä upeaa insinööriosaamista on tarjolla sitäkin muualla kuin Saksassa.

McLaren 675 LT Spider
Moottori 3 799 cm3, tuplaturbo-V8
Teho 496 kW (675 hv) / 7 100 r/min
Vääntö 700 Nm / 5 500–6 500 r/min
0-100 km/h 2,9 s
Huippunopeus 326 km/h
EU-kulutus 11,7 l/100 km
CO2-päästöt 275 g/km
Mitat Pituus 4 546 mm, leveys 1 910 mm, korkeus 1 270 mm, akseliväli 2 670 mm
Tyhjäpaino 1 270 kg
Tavaratila 185 l

comments powered by Disqus