Ajossa avonainen muttei kokonaan yläosaton ranskatar

Avoauto – sillen puoliksi. DS3 Cabrion katto poistuu nätisti pään päältä, mutta aivan täydelliseen avoautoilun fiilkseen sillä ei päästä.

Tykkäsimme

yksilöllisestä tyylistä

ketterästä ajettavuudesta

fiksusta kattomekanismista

vahvasti vääntävästä moottorista

Emme tykänneet

vaikea löytää oikeaa ajoasentoa

heikosta ohjaustuntumasta

ei päästä aivan avoauton fiilikseen

hankalakäyttöisestä tavaratilasta

Ei Suomeen

Vaikka PSA on erottanut DS:n omaksi tuotemerkikseen, mielikuvissa auto on monelle yhä Citroën. Oman brändi-identiteetin rakentaminen vaatii aikansa. Ja keulalla makaavasta merkistä riippumatta DS3:lla on oma persoonallinen luonteensa, joka vai korostuu alas rullattavan kangaskaton myötä.

Vaikka auto on nimetty virallisesti cabrioksi, ei kyseessä ole aivan puhdasverinen avoauto. Katto rullautuu kyllä pois koko matkustamon päältä, ja kun sivulasit lasketaan vielä alas, fiilis on melkein kuin avoautossa – mutta vain melkein. Tunnelmaa laskevat aavistuksen b- ja c-pilarit sekä näkyvissä olevat kattokaaret. Onneksi kattomekanismi on kuitenkin erittäin fiksu: kangasta voi kääriä napista painamalla rullalle juuri niin paljon kuin huvittaa – ihan vain rakoselleen tai koko auton mitalta. Katto jopa viikkautuu taakse yhdessä takalasin kanssa. Tällöin tosin takanäkyvyys rajoittuu melkoisesti.

Kattomekanismin heikkoutena on se, että se syö tavaratilan käytettävyyttä. Tavarat on tungettava sisään todella kapoisasta lastausaukosta. Tavaratila ei ole myöskään hääppöisen kokoinen, mutta onneksi takaistuimien selkänojat saa kipattua tarvittaessa nurin.

Koeajoauton moottoriksi valikoitui tuttu 1,2-litrainen, 3-sylinterinen ja 110-heppainen bensaturbo. Se istuu hyvin yhteen auton luonteen kanssa; varsinkin jos moottorin jatkeeksi on valinnut Aisinin erinomaisesti toimivan 6-portaisen automaattivaihteiston.

Voimalinja tekee DS3 Cabriosta vaivattomasti ja riittävän ripeästi etenevän yhdistelmän, joskaan erityisen urheilulliseksi ei meno missään vaiheessa ylly. Koneen vahvuus on sen vahva vääntö, voimaa on tarjolla maksimissaan 205 newtonmetriä. Kovin ylös ei konetta edes kannata kierrättää, sillä paras puhti loppuu nopsaan. Moottori ei myöskään kuulosta 3-sylinteriseksi mitenkään pahalta, koneen miedosti naukuvaan murinaan tottuu pian.

Maissa, jossa kesä on lyhyt – kuten siis Suomessa – tällaiset sardiinipurkin tapaan rullattavat katot auttavat iloitsemaan avoimesta autoilusta yli kesäsesongin. Samantapainen ratkaisu löytyy mm. Fiat 500C:stä ja Smart Fortwo Cabriosta.

D3 Cabrio PureTech 110 S&S EAT6
Moottori 1 199 cm3, 3-syl. bensaturbo
Teho 81 kW (110 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 205 Nm / 1 500 r/min
0-100 km/h 10,8 s (mitattu)
Huippunopeus 188 km/h
Mitattu kulutus 7,1 l/100 km
EU-kulutus 4,9 l/100 km
CO2-päästöt 112 g/km
Mitat Pituus 3 954 mm, leveys 1 715 mm, korkeus 1 483 mm, akseliväli 2 464 mm
Tyhjäpaino 1 204 kg
Tavaratila 245 l

comments powered by Disqus