Ajossa Audi TTS Roadster: Vielä astetta tehokkaampi hiustenkuivaaja

Julkaisimme viime viikolla Audi TT Roadsterin koeajokokemukset Mallorcalta. Samalla reissulla pääsimme kuitenkin ottamaan tyypit myös tehomalli TTS Roadsterista.

Tykkäsimme

Ajettavuudesta

Laatuvaikutelmasta

Emme tykänneet

Vaisuista pakoäänistä

Ajettavuus kestäisi lisääkin tehoa

Moottori on perusmallin tavoin kaksilitrainen, mutta siihen yhtäläisyydet sitten loppuvatkin. Teholukema S-mallissa on 310 hevosvoimaa ja vääntöä on kunnioitettavat 380 Nm. Tällä voimapaketilla kaksipaikkainen avoauto kiitää satasen vauhtiin 5,2 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu lukemaan 250 km/h. Kovakattoinen TTS on vielä neljä kymmenystä nopeampi, mutta toisaalta ei avomallillakaan tarvitse jalkoihin jäädä. Nelivedon ja Stronic-automaatin ansiosta kiihdytykset sujuvat aina yhtä vakuuttavasti. 

Kasvaneiden teholukemien myötä myös alustaa on säädetty astetta perusmallia jämäkämmäksi. Se verottaa luonnollisesti hieman mukavuudesta, mutta liian kovaksi jousitusta ei voi moittia. Lisäksi iskunvaimennusta pystyy säätämään nappia painamalla kulloiseenkin ajotilanteeseen sopivaksi. 

​

Ulkoa S-mallin tunnistaa kromisesta etusäleiköstä ja näyttävämmästä korisarjasta. Takapäätä koristaa puolestaan neljä pakoputken ulostuloa. Pakoäänet jäävät nelisylinterisessä turbomoottorissa hieman vaisuiksi. Harmi sinänsä, sillä avoautossa sulosäveliä olisi mukava kuunnella. 

Toisaalta nyt jää tilaa myöhemmin markkinoille tulevalla RS-mallille. Huhujen mukaan se tulee saamaan edeltäjämallistakin tutun viisisylinterisen voimanlähteen, joka onkin sitten kokonaan toinen tarina.

TTS-mallin hintoja ei ole vielä Suomessa vahvistettu, mutta ero perusmalliin lienee ainakin 10000- 15000 euroa. Se tarkoittaisi jo ilman lisävarusteitakin lähemmäs 80000 euron hintalappua. 

AUDI TTS Roadster
Hinta ei tiedossa
Suomeen keväällä 2015

Moottori 1968 cm3, 4-syl., bensa, turbo
Vaihteisto 6-vaiht., aut.
Teho 228 kW (310 hv) 5800–6200 r/min
Vääntö 380 Nm / 1800-5700 r/min
0-100 km/h 5,2 s
Huippunopeus 250 km/h
Keskikulutus 7,3 l / 100 km
CO2-päästöt 169 g/km
Mitat pituus 4180 mm, leveys 1832 mm, korkeus 1355 mm, akseliväli 2510 mm, omamassa 1525 kg
Tavaratila 280 l

Lue lisää:
Ajossa Audi TT Roadster – ”Yksi parhaista ympärivuotiseen käyttöön soveltuvista avoautoista”
Tähän Audi-kysymykseen moni haluaa kuulla vastauksen

comments powered by Disqus