0–100 km/h 5,7 sekunnissa VW Golf GTI:llä

Volkswagen Golf GTI täyttää 40 vuotta. Sen kunniaksi tehty erikoisversio ottaa irti kaksilitraisesta bensaturbosta yliahtotoiminnon avulla enimmillään 290 heppaa. Teknavin yhteistyökumppani Auto Zeitung otti Clubsportin testiin semislickseillä varustettuna.

Tykkäsimme

Tasapainoisesta ajettavuudesta

Yliahtotoiminnosta

Ketteryydestä

Emme tykänneet

Tekee perus-GTI:stä nopeasti tylsän

DSG ei radalla aina tehtäviensä tasalla

Ei tuoda Suomeen

Jos harrastuksiin kuuluvat ratapäivät, Clubsportiin saa Michelinin Pilot Supersport Cup -renkaat, jotka ovat kokoa 235/35 ZR 19. Toki hyvät renkaatkaan eivät paljon auta, jos auton etupää ei pysty käsittelemään kaikkea sille tarjottavaa voimaa.

Tästä on pitkälti kyse etuvetoisten sporttien kanssa. Rajat tulevat vastaan jossain vaiheessa, joskin noita rajoja on viime vuosina viety vähitellen entistä kauemmas siitä, mihin on totuttu. Hyvästä esimerkistä käy 310-heppainen Honda Civic Type R.

Myös VW-konsernilta löytyy ärhäköitä GTI-autoja – joidenkin mielestä jopa liikaa. Palautetaanpa mieliin kilpailu konsernin sisällä. Golf GTI on peruskuoseisaan 220-hevosvoimainen, mutta sen saa myös 230-heppaisena. Se painii siis samassa teholuokassa kuin sen Skoda-sisar Octavia RS, josta on myös 230 hv versio. Sitten meillä on Seat, jonka Leon Cupraa tarjotaan enimmillään 290-heppaisena. Audilla on 300-heppainen S3, joka on tosin nelivetoinen – kuten on tietysti myös samantehoinen Golf R. Siinä on, mistä valita.

Kaikki siis tavallaan hyvin mutta ei kuitenkaan. Hyppäys Golf GTI:stä Golf Ärrään on ollut liian suuri. Siksi Golf GTI Clubsportille oli ikään kuin luonnollinen ja valmis paikkansa mallistossa. Yliahtotoiminnolla 265-heppaisesta koneesta saadaan hetkittäin irti 290 hevosvoimaa ja väkevä 380 Nm maksimivääntö.

Miten on, kestääkö Clubsportin etupää tämän? Otimme asiasta selvää. Valitsimme testiauton 6-portaisella kaksoiskytkinautomaatilla, mukautuvalla iskunvaimennuksella sekä Michelinin Cup-renkailla. Ne kaikki auttanevat asiaa…

Suorituskyky on ainakin kunnossa. Launch Control -järjestelmä lähettää auton rivakasti liikkeelle, ja kello pysähtyy 5,7 sekunnissa. Se on pari kymmenystä nopeammin kuin mitä tehdas lupaa. 200 km/h nopeus tavoitetaan 19,2 sekunnissa. Kone kuulostaa akustisesti hienolta, ja vaihteisto toimii todella nopeasti. Testi on saanut hyvän alun.

Myös hidastuvuus on kunnossa. Jarrut kylmänä auto pysähtyy satasen vauhdista 35,5 metrissä, mikä ei vielä ole kovin hääppöinen tulos. Mutta kun jarrut ovat lämminneet, auto pysähtyy 31,4 metrissä. Se on puolestaan jo erinomainen tulos.

Entä sitten se ajettavuus ja 290 heppaa etupyörille? No problemo. Jo ensimmäiset mutkayhdistelmät paljastavat, että Clubsport on Cup-renkailla kuin tehty radalle. Alkuun pito lipsuu vähän, mutta kun renkaat lämpenevät, pitoa on tajuttomasti.

Ohjaus on suora, tarkka ja antaa myös todella tarkasti palautetta kuskille. Ja vaikka ohjaus on nopea, se ei ole mitenkään hermostunut. Siksi mutkayhdistelmät ovat jotain, joissa kuski saa todellakin nautiskella. GTI Clubsport on myös hyvin tasapainoinen ajettava. Se ei pyri aliohjaamaan kovinkaan herkästi, eikä perä karkaa villisti sivulle nopeissa. Auto on myös erittäin vakaa nopeuden noustessa.

Auton etuakselilta löytyy GTI Performance -version tavoin sähköisesti ohjattu tasauspyörästön lukko, joka hallinnoi voiman jakamista etupyörien kesken. Se on tämän auton paras lahja GTI-clubilaisille. Totta kai lisäteho on aina kivasta, mutta vielä tärkeämpää on se, miten tuon tehon saa hyödynnettyä ajossa.

Ajonvakautuksen voi kytkeä hyvin mielin kokonaan pois. Ja ohjausta – tai siis auton vastausta kuskin ohjausliikkeisiin ei todellakaan voi kehua liikaa. GTI Clubsport on todella ketterä ja hauska ajettava. Myös hienosäädetty jousitus on koko ajan tehtäviensä tasalla. Ketteryyttä on parantanut itse asiassa se, että etupään jousitusta on pehmennetty hieman samalla kun takapäätä on jäykistetty. Ajaminen GTI:n äärirajoilla ei ole koskaan ollut näin hauskaa, koska yksikään GTI ei ole tätä ennen keskustellut kuskinsa kanssa yhtä paljon ja yhtä intensiivisesti.

Ulkoisesti Clubsportin erottaa uudesta etuhelmasta, jonka sivussa on ritilät parannetun aerodynaamikan merkiksi. Myös takaspoileri ja diffuusori ovat uudet. Ne parantavat auton käytöstä selvästi. Clubsport on itse asiassa ensimmäinen GTI, joka tuottaa downforcea.

Moottorissa on hyvin voimaa, ja erityisesti muhkea alavääntö tuo ajamiseen oman hauskuutensa. Moottori murisee. Konetta kannattaa myös kierrättää, yläkierroksilla auto on energinen ja halukas, ja koneen ääni muuttuu metallisen heleäksi.

DSG-vaihteisto pelittää hienosti, mutta nautiskelija valitsee autoonsa ehkä sittenkin 6-portaisen ja täsmällisesti toimivan käsivaihteiston. Se lisää ajamisen hauskuutta entisestään. Myös manuaaliaski on välitetty toimimaan upeasti yhteen auton kasvaneen tehon ja väännön kanssa.

Ohjaamossa fiilistä nostattaviin varusteisiin kuuluvat puolestaan alcantara-päällysteinen sporttiratti sekä vakiovarusteisiin kuuluva ja erinomaisen tuen tarjoavat kuppi-istuimet.

Clubsportia valmistetaan vain tänä vuonna, joskaan tuotantoa ei ole rajattu. Tämän auton avulla VW osoittaa taas olevansa vahva haastaja kompaktiluokan GTI-autojen kuninkaaksi.

VW Golf GTI Clubsport
Moottori 1 984 cm3, R4 turbo
Teho 195 kW (265 hv) / 5 350–6 600 r/min
Vääntö 350 Nm / 1 700–3 500 r/min
0-100 km/h 5,9 s (ilmoitettu)
0-100 km/h 5,7 s (mitattu)
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 6,9 l/100 km (ilmoitettu)
CO2-päästöt 158 g/km (ilmoitettu)
Testikulutus 9,5 l/100 km
Mitat Pituus 4 268 mm, leveys 1 799 mm, korkeus 1 442 mm, akseliväli 2 637 mm
Tyhjäpaino 1 433 kg
Tavaratila 380–1 270 l