Skoda Enyaq iV edustaa valmistajansa perinteisiä arvoja – tilaa ja käytettävyyttä kohtuullisella kustannuksella

Skodan ensimmäinen uuden sukupolven sähköauto tottelee nimeä Enyaq iV. Kyseessä on tsekkivalmistajan ensimmäinen Volkswagen-konsernin uudelle sähköautojen MEB-alustalle rakentuva auto.

Sähköautojen tarjonta laajenee nopeaan tahtiin ja ensi vuonna Skoda liittyy mukaan perheautoluokkaan uudella Enyaq iV -mallillaan. Kyseessä on merkin ensimmäinen uuden sukupolven sähköauto, joka hyödyntää konsernin uutta pelkästään sähköautoja varten suunniteltua MEB-perusrakennetta.

skoda_enyaq_vierailu_2020

Skoda Enyaq iV on 4,65 metriä pitkä ja 1,88 metriä leveä katumaasturihenkinen uutuus. Keulan muotoilussa auto tarjoilee Skodalle uutta tyyliä aiempia malleja isomman ja pystymmän maskin kanssa. Sukunäköä muuhun mallistoon tuo terävät pokkaukset ja suorat linjat. Sivuprofiilia hallitsee monista muista malleista tuttu terävä pokkaus keulasta perään saakka. Tämän yläpuolella kulkeva ikkunalinja nousee perää kohti luoden eteenpäin pyrkivää vaikutelmaa. Takaosasta löytyvät sirot valot ja laajaan takaluukun pintaan on kirjoitettu Skoda-teksti. Etenkin takaviistosta katsoessa auton ilmeessä on myös perinteistä tila-automaisuutta tasaisena jatkuvan kattolinjan ja pystyn perän ansiosta.

Tilaa matkustajille ja tavaroille

Auton akseliväliksi kirjataan 2,77 metriä, mikä auttaa osaltaan luomaan avarat sisätilat. Ohjaamossa on samaa tunnelmaa tuoreimman Octavian kanssa, mutta mittaristo on muiden MEB-rakenteen autojen tavoin minimalistinen, eli näytöllä on kokoa 5,3 tuumaa. Keskikonsolista löytyvä multimediajärjestelmän näyttö puolestaan on tämän hetken tiedon mukaan kaikissa Suomeen tulevissa autoissa 13-tuumainen. Suomessa vierailulla olevat autot edustivat esisarjaa, eikä näiden järjestelmien toimintaan päässyt tutustumaan.

skoda_enyaq_vierailu_2020

Takapenkillä on ruhtinaalliset tilat ja ensitutustumiselle myös istuimen muotoilu vakuuttaa. Se tarjoaa hyvän tuen 180-senttiselle joka suuntaan ja istuma-asento on miellyttävän rento. Tunnelma on lähes edustusautomainen. Reilujen takatilojen lisäksi myös tavaratilaa on tarjolla reippaasti. Perustilavuudeksi kirjataan 585 litraa ja toki tila on myös laajennettavissa isompia kuljetustarpeita ajatellen.

skoda_enyaq_vierailu_2020

Alkuvaiheessa Enyaq iV on tarjolla vain takavetoisena ja kahdella akkuversiolla. Pienempi malli tottelee nimeä 60 ja sen akuston bruttokapasiteetti on 62 kWh ja käytettävissä oleva 58 kWh. Tämän mallin yhteydessä voimalinja tarjoaa tehoa 132 kW (180 hv) ja vääntöä 310 Nm. WLTP-syklin mukaiseksi toimintamatkaksi valmistaja ilmoittaa parhaimmillaan 410 kilometriä ja satasen nopeus tällä mallilla saavutetaan 8,7 sekunnissa. Mallimerkinnän 80 takaa löytyy akusto, jonka kapasiteettilukemat ovat 82 ja 77 kWh. Tehoa on tarjolla 150 kW (204 hv) väännön asettuessa samaan lukemaan pienemmän kanssa. Tämä malli tarjoaa toimintamatkaa yhdellä lataukselle parhaimmillaan 531 kilometriä. Mallisto täydentyy myöhemmin kahdella nelivetoversiolla, joista kesympi tottelee nimeä 80x ja tarjoaa 195 kW (265 hv) ja 425 Nm. Malliston huipulla näkemään Enyaq RS, joka ennakkotietojen mukaan tarjoaa tehoa 225 (306 hv) ja vääntöä 460 Nm, joiden turvin spurtti sataseen tapahtuu 6,2 sekunnissa. Huippunopeus on RS:llä 180 km/h muiden mallien tyytyessä lukemaan 160 km/h.

Kattava varustelu

Kaikki Suomeen tuotavat autot on varustettu ilmalämpöpumpulla ja AC-lataus hoidetaan kolmivaiheiselle 11 kW tehoisella laturilla. Vakiovarusteluun kuuluu molempien mallien yhteydessä tuki 50 kW DC-lataukselle. Pienempiakkuiseen teholukeman voi halutessaan korottaa lukemaan 100 kW ja isompiakkuisen latausteho on mahdollista nostaa lukemaan 125 kW. Molemmat mallit on myös mahdollista varustaa vetokoukulla ja suurin sallittu jarrullinen perävaunumassa on 1 000 kiloa. Nelivetoisten mallien myötä vetomassa nousee 1 200 kiloon.

skoda_enyaq_vierailu_2020

Alkuvaiheessa tarjolla on kaksi varsin kattavasti varusteltua versiota, joiden nimet ovat Launch Edition sekä Skodan juhlavuodesta muistuttava 125 Edition. Hinnat alkavat siis Enyaq iV Launch Editionin 43 192 eurosta. Tällöin vakiovarusteluun kuuluvat muun muassa jo aiemmin mainittu 13-tuumainen multimedianäyttö, auton avaimeton käyttö, peruutuskamera ja pysäköintitutkat, vakionopeudensäädin, kaista-avustin sekä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. 125 Edition kustantaa noin 5 500 euroa ja se tuo mukanaan esimerkiksi tyylikkäämpiä materiaaleja sisustukseen, isommat vanteet, Matrix LED -ajovalot, mukautuvan vakionopeudensäätimen ja kuolleen kulman varoitusjärjestelmän.

Isompiakkuisen mallin hinnat alkavat 48 836 eurosta ja sen vakiovarustelu noudattelee pienemmän version tasoa. Isomman version juhlamalli kustantaa 58 549 euroa ja se pitää sisällään edellä mainittujen lisäksi esimerkiksi hulppeimmat sisustuksen materiaalit, vetokoukun, Travel Assist -ajoavustinkokonaisuuden, joka sisältää esimerkiksi ruuhka-avustimen ja mukautuvan kaista-avustimen, progressiivisen ohjauksen ja säädettävän alustan. Lisävarustelistalle jäävät vielä tuulilasinäyttö ja 360-asteen kamerajärjestelmä.

Skoda Enyaqin ennakkomyynti on käynnissä. Ensimmäiset autot luovutetaan asiakkaille arviolta huhti-toukokuun taitteessa.

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Romutuspalkkiosta odotetaan piristystä autokauppaan – tukea jopa 2 500 euroa

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa! Löydät meidät
FacebookistaInstagramistaTwitteristä ja YouTubesta.