Land Rover Defender -lataushybridi Markku Alénin käsittelyssä – "Supermaasturi"

James Bond -elokuvastakin tuttu ”Lantikka” eli Land Rover Defender joutui Teknavin Markku Alénin käsittelyyn Hämeenlinnassa Land Roverin testiradalla.

Teknavin Markku Alén ja Marko Terva-aho ampaisivat Land Rover Defender 110 P400e -lataushybridimaasturilla Hämeenlinnan liepeille testaamaan jättimaasturin ominaisuuksia niin haastavissa maasto-olosuhteissa kuin nopeammassakin, rallityppisessä ajossa.

Defender pääsi ongelmitta yli jyrkistä ja kuoppaisista paikoista, joita testiradalla oli erilaisia.
Defender pääsi ongelmitta yli jyrkistä ja kuoppaisista paikoista, joita testiradalla oli erilaisia.

Alén halusi tavoilleen uskollisena jo testiajonsa alussa laittaa Defenderin vauhtiin Terva-ahon anoessa rauhallisempaa otetta auton käsittelyyn. Defender poistui Land Roverin mallistosta tullakseen uudelleen tuotantoon 2019. Alén–Terva-aho ajoi vanhanmallisen version jäähyväiset Teknavissa

– Siihen aiempaan (alkuperäiseen Defenderiin) verrattuna täähän on kuin formula tai ralliauto, kun tää lähtee!

Sitten Alén laittaa vaihdekepistä auton voimalinjan sport-moodiin.

– Täähän räjähtää ihan käsiin tää homma, Markun aisapari Marko Terva-aho äimistelee pelkääjän paikalla auton nopeutta ja ajo-ominaisuuksia rallilegendan käsittelyssä.

Terva-aho ja Alén koeajolla Land Rover Defenderillä.
Terva-aho ja Alén koeajolla Land Rover Defenderillä.

Vaikean maaston radalla Alén vei Defenderin ongelmitta yli haasteiden, vaikka Terva-ahoa tilanteet hirvittivätkin.

Loppupäätelmissään vauhtikaksikko ylisti autoa vuolaasti.

– Tämä on sellainen monitoimityökalu, ”Tervis” tokaisee.

– Autossa on mieletön jousitus, voimalinja toimii, kyllä Defenderistä on kehittynyt supermaasturi, Alén arvioi.

Defender 110 P400e Plug-in Hybrid hinnat alkaen 82 129, HSE-malli alkaen 96 711,31. Koeajoauton hinta varusteineen 105 264,48.

Ajoakun kapasiteetti on 19.2 kWh (nettokapasiteetti 15.4 kWh), siinä on siis hiukan enemmän reserviä.DC-pikalatauksen teho on 32 kW. Autoa voi ladata puolessa tunnissa jopa nollasta 80 prosenttiin akkukapasiteetista. Päästöt ovat 77 grammaa hiilidioksidia per kilometri.

Land Roverin mukaan Defender 110 P400e Plug-in Hybrid on henkilöautomalleista kysytyin voimalinja. Myös D200 MHEV LCV pakettiautoversio kaksi- tai kolmepaikkaisena käy maahantuojan mukaan hyvin kaupaksi. Uusia Defendereitä on liikenteessä jo yli 120 Suomessa.

Defender LCV -pakettiautomalliston hinnat alkavat 68 969 eurosta.

Keväällä valikoimaan esiteltiin uudet 3.0-litraiset D200, D250 ja D300 kevythybridi (MHEV) rivikuutos-dieselmoottorit. Lisäksi mallistoon kuuluvat P300 ja P400 MHEV bensiinimoottorit.

Defenderin maavara on korkea ja sitä voi muokata. Ilmajousituksella maan ja auton pohjan väliin saa ilmaa 291 + 35 + 35 eli jopa 361 millimetriä.

Land Rover Defender tekniset tiedot.
Land Rover Defender tekniset tiedot.