Porschen maasturin saa menemään myös kahdella pyörällä

Vuonna 2002 Porsche kohahdutti automaailmaa katumaasturi Cayennella. Se herätti Porsche-piireissä vankaa vastustusta, sillä kyseessä oli kaikkea muuta kuin aito urheiluauto. Epäonnistuessaan se olisi saattanut turmella Porschen imagon, joten panokset olivat kovat. Riskinotto kuitenkin kannatti, koska Cayennesta tuli maailmanlaajuinen hittituote.

Nyt 12 vuotta myöhemmin Porsche jatkaa katumaasturimallistonsa laajentamista. Cayennen pikkuveli Macan asettuu mittojensa puolesta samaan luokkaan muun muassa Mercedeksen GLK:n, BMW X3:n ja Audi Q5:n kanssa. Audin kanssa auto jakaa myös pohjarakenteensa.

Teknavin testikuski Risto Virtanen sai Macanin käsiinsä maaliskuun lopussa. Virtanen ajoi uuden Porschen tutusti Premier Parkin radalla Porvoossa.

Macanin ajo-ominaisuudet ovat hämmentävät. Mutkanopeudet ovat urheiluauton luokkaa, eikä kori kallistele juuri nimeksikään. Siitä huolimatta jousitus ei ole epämukavan kova. 6,3 litran kulutuslukema sadalla kilometrillä on maltillinen tämän kokoiselle autolle. Auton sisällä laatuvaikutelma on huippuluokkaa ja tavaratila on käytännöllisen mallinen.

Mallisto kattaa kaksi ahdettua bensiinimoottoria (340–400 hv) ja yhden dieselin (285 hv). Malleissa on vakiona PDK-kaksoiskytkinautomaatti ja neliveto. Jousitukseen on kolme eri vaihtoehtoa.

– Ei ikinä uskoisi, että ollaan katumaasturilla liikkeellä. Moottori murtaa mielipiteitä ja jarruille täytyy nostaa hattua. Vauhtia lisätessä auto on kuin liimattu rataan, lappu lattiassa iskaripattia ei edes huomaa, jousitus tekee vain työnsä. Terävän ohjauksen ansiosta auto muuttaa suuntaa kuin salaman iskusta ja perä istuu kuin naulattuna tiessä, hyrisee Risto muikeana.

Risto Virtasen odotukset Porsche Macanista olivat kovat ja auto täytti ne täysin. Virtanen pääsi myös ihan kunnolla nautiskelemaan, sillä Macan meni hetkellisesti myös kahdella pyörällä. Lue ja katso juttu kokonaisuudessaan Teknavin lehdestä.

Teknavi 6/2014: Risto testaa – Porsche Macan