2000 kilometriä Mercedeksen uuden C-sarjalaisen ratissa – onko ratti pian turha varuste?

Toimittaja Vesa Eskola otti perusteellisesti tuntumaa uuteen C-sarjalaiseen ajamalla kahdessa päivässä 2000 kilometriä alppien yli Zürichistä Marseilleen ja takaisin.

Eskolan mielenkiinto kohdistui muun muassa yhteen markkinoiden parhaista mukautuvista vakionopeudensäätimistä, johon on yhdistetty ohjausavustin. Se on tylsässä siirtymässä moottoritiellä tai kehätien ruuhkissa melkoista herkkua.

– Melkein uskaltaisi väittää, että onnettomuudet moottoriteillä vähenisivät lähes nollaan, jos kaikissa autoissa olisi nykyaikainen mukautuva vakionopeudensäädin, kirjoittaa Eskola.

Ohjausavustimella varustettu mukautuva vakionopeudensäädin on vain osa uuden C-sarjan turvajärjestelmiä. Yhdessä törmäysavustimen, hätäjarrutustoiminnon, kuljettajan vireystilan valvonnan, jalankulkijatunnistuksen, kaistavahdin sekä älyvalojen kanssa auto näkee koko ajan 360 astetta ympärilleen ja tekee kuskin elämästä helppoa. Onnettomuuden uhatessa auto tekee itsenäisesti tarvittavan korjaavan ohjausliikkeen onnettomuuksien välttämiseksi. Moottoritiellä ajaminen on rennompaa ja järjestelmä toimii myös ruuhkaisessa liikenteessä.

– Viimeiset kilometrit ovat aina ne tuskaisimmat, mutta Distronic helpottaa elämää jälleen kerran. Bernin ja Zürichin välissä olevaa moottoritietä on uusittu pitkään, ja Distronic toimii jopa nippa nappa auton levyisillä tietyökohdillakin. Se antaa auton ohittaa rekan nätisti, vaikkei Ceen sivupeilin ja rekan pyörien väliin jää hirveästi tilaa, Eskola kirjoittaa.

Lue tarkemmin uudesta Mercedes-Benz C-sarjasta, Vesa Eskolan öisistä seikkailuista sekä ohjausavustimeen yhdistetystä mukautuvasta vakionopeudensäätimestä Teknavin lehdestä.

Teknavi 6/2014: Hot Story – Mercedes Benz C